Haastavien asiakas-
tilanteiden
koulutus

Miksi?

haastavien asiakastilanteiden koulutus.png

Tutustu työelämävuorovaikutukseen keskittyvään podcast-sarjaamme tästä

haastavien asiakastilanteisen koulutus
 

Asiakastyön haasteet koetaan hyvin erityyppisesti riippuen toimialasta, työtehtävistä ja aiemmasta työhistoriasta. Haasteet voivat liittyä voimakkaiden tunteiden kohtaamiseen, kielteisten päätösten tuottamiseen tai tiukkaan tulosvaatimukseen ja nopeasti juoksutettaviin palvelutilanteisiin.

Haastavien asiakastilanteiden koulutus tarjoaa käytännöllisiä keinoja vaativien tilanteiden hoitamiseen, niistä selviytymiseen sekä tilanteiden jälkihoitoon. Koulutus kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, parantaa tuotetun palvelun laatua sekä edistää työssäjaksamista.

Haastavien asiakastilanteiden koulutuksessa painotetaan myös työyhteisövuorovaikutuksen näkökulmaa. Etenkin henkistä kuormitusta sisältävissä työtehtävissä työyhteisön tuki on jaksamisen edellytys. Yhteisön tuki ja hyvä työilmapiiri vaikuttavat positiivisesti työmotivaatioon ja työhön sitoutumiseen.

 

Mitä?

haastavien asiakastilanteisen koulutus
 

Haastavien asiakastilanteiden koulutuksen sisällöt vaihtelevat toimialakohtaisesti. Koulutuksessa voidaan käsitellä muun muassa viestintätyylejä, erilaisten asiakkaiden kohtaamista, tunteiden käsittelyä ja hallintaa paineisessa vuorovaikutustilanteessa sekä yksilön ja yhteisön keinoja työhyvinvoinnin ylläpitämisessä.

Haastavien asiakatilanteiden koulutuksessa osallistujat voivat itse vaikuttaa käsiteltäviin sisältöihin. On myös mahdollista, että koulutuksessa käsitellään case-tyyppisesti osallistujien itse kuvailemia todellisia tilanteita.

 

Miten?

haastavien asiakastilanteisen koulutus
 

Haastavien asiakastilanteiden koulutuksessa korostetaan itsereflektion merkitystä vuorovaikutusosaamisen kehittymisessä. Osallistujia ohjataan tunnistamaan omia asenteita, tunnereaktioita ja viestintätapoja paineisissa tilanteissa. Koulutusmenetelminä hyödynnämme aktivoivia keskusteluita, case-oppimista ja vuorovaikutuksen havainnointia.

 

Kenelle?

haastavien asiakastilanteisen koulutus
 

Koulutuksesta hyötyvät muun muassa terveydenhuollon ammattilaiset, erilaisten julkishallinnon organisaatioiden edustajat ja nopeatempoista myyntityötä tekevät.